“Je bent wat je eet… Maar als je niet weet wat je eet, hoe weet je dan wie je bent?”

We weten allemaal dat er in vlees belangrijke voedingsstoffen zitten die ons lichaam nodig heeft. Nu schuiven wij natuurlijk niet onder stoelen en banken dat ons grasgevoerde natuurvlees boordevol bijzondere stoffen zit. Wat er in zit? Dat vertellen we je graag in dit en volgende artikelen.

Onze voeding bestaat uit macro- en micronutriënten. Macronutriënten zijn brandstoffen, ze leveren energie aan ons lichaam voor beweging, groei, stofwisseling en andere lichaamsfuncties. Dit zijn eiwitten, vetten en koolhydraten. Macro betekent groot, macronutriënten zijn dus voedingsstoffen die het lichaam in grote hoeveelheden nodig heeft. Micronutriënten zijn voedingsstoffen waarvan we een kleine hoeveelheid nodig hebben om te functioneren, namelijk vitamines, mineralen, spoorelementen en bio actieve stoffen. De naam vitamines komt van het Latijnse “vita”, wat leven betekent. Ze zijn dan ook essentieel om te overleven. We kunnen ze niet zelf aanmaken en moeten ze via de voeding innemen. Gezonde en onbewerkte (natuur) voeding is daarom ook heel belangrijk. Vitamines zijn onder andere nodig voor de productie van energie, de immuunfunctie en bloedstolling.

De mineralen spelen een belangrijke rol bij groei, botgesteldheid, vochtbalans en verscheidene andere processen.
Voedingsstoffen werken samen en hebben elkaar nodig, om zo goed mogelijk hun werk te kunnen doen. Dit kun je vergelijken met zo’n grote zwerm spreeuwen die tegen het avonduur als een sierlijke wolk door de lucht vliegen. Ze kunnen samen prachtig synchroon bewegen. Wanneer er een spreeuw niet goed meewerkt, door bijvoorbeeld langzamer te vliegen, hebben de andere spreeuwen hier ook last van. Zo werkt het ook met alle voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft. Wanneer er tekorten ontstaan, lijdt ook de rest eronder.

Rundvlees bevat van nature de macronutriënten: eiwit (Creatine, Choline, Carnitine, Biotine) en vet (omega 3 en omega 6 vetzuren). En de micronutriënten: Vitamine A, B1, B2, B3, B4, B6, B9, B11 (foliumzuur), B12, D, E, K, Kalium, Zink, IJzer, Koper, Calcium, Selenium, Magnesium.

Vergelijkbare berichten