Vitamine A

Vitamines worden gemaakt in plantaardig of dierlijk weefsel. De functie van een vitamine is het regelen van allerlei lichamelijke processen en daardoor helpen vitamines ons immuunsysteem weerbaarder te maken.

Er zijn twee groepen vitamines:

  1. In WATER oplosbare vitamines: ons lichaam kan deze stoffen niet goed vasthouden en daarom is het belangrijk om ze dagelijks aan te vullen. Dit zijn alle B vitamines en vitamine C.
  2. In VET oplosbare vitamines: deze vitamines kunnen in ons lichaam worden opgeslagen. Het zijn de vitamines A, D, E en K.

Vitamine A wordt ook wel retinol genoemd. Retina betekent vanuit het Latijns: “Netvlies”. Dat houdt in dat deze vitamine betrokken is bij ons zichtvermogen. Vitamine A is van belang voor het aanpassen van de ogen aan de duisternis en daarnaast ook voor tal van andere processen, zoals de aanmaak van spijsverteringssappen, het behoud van een gezonde huid, het gebruik van eiwitten en mineralen in het lichaam, de aanmaak van RNA (kopieert genetische info vanaf DNA) en een gezonde functie van het immuunsysteem. Ook speelt vitamine A een belangrijke rol bij de vruchtbaarheid en bij kleine kinderen is het van belang voor de opbouw en functie van de hersenen, zenuwcellen en ogen.

Pure vitamine A komt alleen voor in het vet van dierlijke producten, zoals vlees, organen, vet, vis en eieren. Vooral lever en leverproducten zijn rijk aan vitamine A.

In tegenstelling tot wat we vaak horen, zit in plantaardige producten (bijvoorbeeld: wortels, spinazie, zoete bataat) géén vitamine A maar bètacaroteen. Dit is een provitamine A en dat betekent dat de stof kan worden omgezet naar vitamine A. Die omzetting is helaas niet optimaal (er is veel bètacaroteen nodig om vitamine A van te kunnen maken). Vooral baby’s en kinderen, diabetici en mensen met een verminderde schildklierfunctie, kunnen deze omzetting maar beperkt maken. Bètacaroteen willen we natuurlijk niet afkraken, want het is ook een hele goede antioxidant en stimuleert de aanmaak van witte bloedcellen. Zeker ook voor onze grazers 😉.

Vers gras bevat de hoogste gehalten aan bètacaroteen. Runderen zijn ervoor gemaakt, in tegenstelling tot mensen, om gras goed te verteren. Zo zetten ze ook de bètacaroteen om in vitamine A en slaan dit op in hun lever en een deel in het vet. Dit in tegenstelling tot een rund dat voornamelijk granen gevoerd krijgt, of kuil (waarvan de vitamines afnemen naarmate het langer ligt ten opzichte van vers gras), nemen ze veel minder bètacaroteen op en kunnen ze dus minder vitamine A aanmaken en opslaan.

Gezonde voeding begint dus bij een gezonde bodem, gezonde planten, gezonde runderen en gezonde mensen. Door het eten van producten van gras gevoerde runderen (boter, rauwe melk, vet vlees, organen) krijgen we rechtstreeks de vitamine A binnen, zonder eerst de bètacaroteen om te hoeven zetten. Vitamine A is voor ons essentieel. In deze natuurlijke vorm hoeven we daar niet bang voor te zijn.

Martine Verweij

p.s. Wil je meer weten over vitamine A en de zwangerschap, raden we het artikel aan van de Groene Vrouw https://groenevrouw.nl/blog/vitamine-a-zwangerschap.

Vergelijkbare berichten